다락방 구석 여기저기서
나는 발견했다
흔들려 움직이는
생생한 어둠들을
-피에르 르베르디, 「시간의 대부분」
많은 사람이 자신이 자란 집에 대한 기억을 가지고 있다. 어떠한 공간에 거주한다는 행위는 무의식적인 가치들, 무의식이 잊어버리지 않는 가치들로 뒤덮인다. 습한 지하실로 내려가는 공간, 무한한 상상의 다락방의 공간, 어린 시절 집에 대한 기억은 자신도 모르게 무의식적 기억을 끄집어낸다. 이제는 멀어진 유년시절부터 우리가 출생한 집이 우리에게 강한 인상을 주는 이유는 그 집이 한층 아득한 보호를 증언해주기 때문이다. 단순히 집이 추위와 더위, 폭풍과 비로부터 우리를 보호하는 은신처의 기능뿐 아니라 우리는 저마다의 회상 속에 개별적 역사를 가지고 있다. 집은 하나의 도피처이고, 하나의 은거지이며, 하나의 중심이다. 그 주제는 수천 가지의 이본들을 가지고 있으며, 따라서 하나의 반우주라고 말할 수 있는 것이다.
나의 작업에서 보여 지는 임시적이고 가변적 특성의 집은 내가 기억하는 유년의 나의 모습이기도 하다. 나는 조금씩 작업을 통하여 나의 상처를 ‘개방’하고 조금씩 스스로를 치유하고 있다. 하지만 나는 작품을 통해 자신을 숨기고 관찰자의 입장으로 돌아간다. 작품을 보는 이들에게는 주관적 해석의 자유를 주고 싶다.
Foundmental Space
Here and there of corners in the attic
I found
Moving while shaking
Vivid darkness
- Pierre Reverdy, 「시간의 대부분」
Many people are in possession of memories on houses where they grew up. The behavior residing in a certain space is covered with conscious and sub-conscious values which can not be forgotten by sub-consciousness. Like a space linking to humid basement and attic space of unlimited imaginations, the memories of the house during childhood unintentionally bring about sub-conscious memories. The house which we were born and grew up in and is now far distant gives strong impression since it testifies further cozy protection. The house has not only the function as a shelter from coldness, hotness, storms and rains but also individual history in one’s own reflection. The house is a shelter, clandestine point and center. The theme has thousands of different versions so that it can be said a good-for-nothing universe.
The houses with temporary and variable features in my works are a kind of me during child during juvenile period which I remember. Through my works, I incrementally ‘open’ my wounds and gradually treat myself. Through my works, however, I hide myself and return to the position of observer. I desire to provide room for subjective translation to those enjoy my works.